Paradontosebehandling – tandkødets skjulte sygdom

Parodontose er en betændelse i tandkødet som angriber den knogle tænderne sidder fast i.

Omkring 70 % af befolkningen i Danmark har parodontose, hvoraf ca. 10 % mister deres tænder, hvis de ikke modtager den rette parodontosebehandling i tide. Man mærker sjældent noget til sygdommen i dens tidlige stadier, så derfor er det utroligt vigtigt at få undersøgt sit tandkød regelmæssigt af en tandlæge eller tandplejer, så parodontose kan opdages i tide.

Hvordan opstår betændelse i tandkødet

Betændelsen i tandkødet kommer på grund af bakterier og tandsten. Men er påvirket af mange andre faktorer som eks. arvelighed, immunforsvar, bakteriesammensætningen i munden og rygevaner. Desuden ved vi i dag, at der er en sammenhæng mellem diabetes og parodontose, samt hjerte-kar sygdomme og parodontose.

Som noget nyt kan vi tilbyde bedre heling og resultat ved at bruge din egen stamceller samt vækstfaktor, udvundet fra eget blod.

Laserbehandling af paradontose

Her på tandklinikken bruger vi de nyeste metoder til at bekæmpe parodontosen. Vi supplerer ofte rensning af tænderne med laser, som er i stand til at sterilisere indersiden af tandkødet og tandens overflade og dermed øge effekten af den almindelige parodontosebehandling. En laser arbejder ved hjælp af koncentreret lys og tandbehandlingen med denne er helt smertefri. Vi bruger også ”genotype bestemmelse” for at afklare hvor stor en rolle arvelighed spiller for den enkelte patient. Desuden anvender vi bakterie-podning på DNA-niveau, så vi ved hvilke typer af bakterier der dominerer sygdommen. Begge dele bruges i vores planlægning af behandlingsforløbet, så vi får optimale resultater – hver gang.

Fields marked with an * are required